A Vacheron Constantin az óramárkák közül kétség kívül az egyik legnemesebb, az egyik legnagyobb presztízsű és persze legidősebb is. Ez utóbbi persze csak azzal a kitétellel, ha a töretlen működést feltételnek szabjuk. A cég negyed évezrede készíti óráit, és az elsőbbség akár már csak kora miatt is megilletné, de az évszázadok alatt annyira kivételes munkáival mindig is az élbolyba tartozott. A Vacheron Constantin kollekció egyáltalán nem mondható nagynak, így ha akár csak egy modellel is bővül, az egész ipar odafigyel.
A Malte Moon Phase and Power Reserve a regulátor elrendezésű tourbillon, a kronográf és a két időzónás modell mellett az áttervezett Malte kollekció "legszerényebb" tagja a komplikációk tekintetében. Az új Malte tokkal a Vacheron Constantin is végképp elismerte a nagyméretű tokok szükségességét, a nehézség a márka kifinomult image-ének és termékeinek az új méretekkel való összeházasítását jelentette. A tonneau tokokat szemelték ki erre a feladatra, elvégre ilyen tokkal szinte kizárólag kifinomult, klasszikus darabokat készítettek. A Malte tokjai így az eredeti 36 x 39,9 milliméterről 40 x 50 milliméterre nyúltak, egyedül a Malte Moon Phase and Power Reserve-nek kellett egy-egy milliméterrel kevesebbel beérnie. Bár a tok jelentősen megnőtt, azért szerencsére nem "hízott el", sőt, egy kicsit "fogyott" is: magassága 13,05, milliméterről 12,85-re csökkent.
A módosítások azonban nem csak méretekre korlátozódnak: a fülek rövidebbek lettek, a vonalvezetése gyengédebb, így keltve még kifinomultabb benyomást, anélkül, hogy erőtlennek hatna. A nagyobb méretű tok értelemszerűen fülek közötti távolság növelését is jelenti, amire nem csak az arányok megtartása, hanem kényelmesebb viselet miatt is szükség van. A 19-ről 22-re növelt szélesség kellő teret ad a szíjnak ahhoz, hogy biztosan megtartsa az órát a csuklón és közben megfelelő kényelmi érzetet is keltsen. Itt, a két fül között található az egyébként mindenütt polírozott tok egyetlen szálcsiszolt része is. A csavarokkal rögzített hátlap tömör, felülete sima, és a nagy méretnek köszönhetően bőven van hely gravírozásra, ezzel is személyessé téve az órát. A megnövelt méreteknek köszönhetően a lünetta kecsesebbnek tűnik, amely így még jobban a háttérbe vonul és átengedi a főszerepet a számlapnak.
Amit itt először észre lehet venni, az a kör alakú elrendezés, azaz a számlap nem követi a tok formáját. Ennek ellenére a sarkok mégsem tűnnek üresnek. Az egyes funkciók szépen elkülönülnek egymástól, és ez a kivitelezésre is vonatkozik. A számlap nagy része finoman szálcsiszolt, a kismásodperc körkörös mintát kapott, a járástartalék skálája selyemfényű, a holdfázis finom szemcsés korongját galvanizálták, a holdkorong pedig arany. A számlap felső, központi része a jellegzetes "Clous de Paris" mintát kapta, amelyet kézzel gilosáltak. Mivel a funkciók mind az óra bal felén helyezkednek el, így az egyensúly érdekében a márka neve a máltai kereszttel három órába került, felülete szintén selyemfényű. Jórészt ennek a tagolt és gazdagon díszített megjelenésnek köszönhető, hogy a számlap jobb fele mozgalmasságával felkelti a figyelmet, és nem tűnik üresnek. A mutatók mellett természetesen a szerelt indexek és a számok is aranyból készültek, és kézi munkával kerültek a helyükre.
Egyedüli fogyatékosság a kismásodpercnek a központhoz való túl közeli elhelyezkedése, bár erről éppen a gilosált rész ügyesen tereli el a figyelmet. A "felelős" a Vacheron Constantin 1410-es kézi felhúzású manufaktúra szerkezete, amely a jól bevált 1400-es kaliber komplikációkkal kiegészített változata. Ez a kaliber a maga 20 milliméteres átmérőjével jóval kisebb modellekben is szerepel, a 40 x 50 milliméteres tokhoz pedig egyértelműen túl kicsi - nem véletlenül nincs a hátlapnak üvegbetétje. Pedig magának a szerkezetnek egyáltalán nincs rejtegetni valója. Rendkívül megbízható, gazdagon díszített, és a Vacheron Constantin által használt szerkezetek zöméhez hasonlóan a rendkívül nagy presztízsű Genfi Pecséttel is rendelkezik. Nem véletlenül alkotta meg a genfi manufaktúra a 4400-es kaliberét, amelyet épp a nagyobb darabjaiba szán.
A fehér- és vörösarany tokkal készülő Malte Moon Phase and Power Reserve modern méreteivel, klasszikus formájával és az Art Déco fénykorát idéző buja számlapjával olyan vizuális élményt nyújt, amely mellett igen könnyen megbocsátható az, hogy a kismásodpercet a központhoz túl közel voltak kénytelenek elhelyezni. |
|